اخلاق و فضائل

عفت و پاکدامنى زینب کبری (س)

عفت و پاکدامنى زینب کبری (س)

عفت و پاکدامنى، برازنده‏ ترین زینت زنان، و گران قیمت‏ ترین گوهر براى آنان است. زینب علیهاالسلام درس عفت را به خوبى در مکتب پدر آموخت، آن جا که فرمود:- ما المجاهد الشهید فى سبیل الله باعظم اجراً ممن قدر فعف یکاد العفیف ان یکون ملکا من الملائکه؛ مجاهد شهید در راه خدا، اجرش بیشتر از کسى نیست که قدرت دارد اما عفت مى‏ورزد،- یعنی قدرت انجام گناه را دارد ولی از آن دوری می کند – نزدیک است که انسان عفیف فرشته‏اى از فرشتگان باشد.-

یحیى مازنى روایت کرده است:

(مدتها در مدینه در خدمت حضرت على علیه السلام به سر بردم و خانه ام نزدیک خانه زینب علیه السلام دختر امیرالمؤ منین علیه السلام بود. به خدا سوگند هیچ گاه چشمم به او نیفتاده صدایى از او به گوشم نرسید.

به هنگامى که مى خواست به زیارت جد بزرگوارش رسول خدا صلی الله و علیه و آله برود، شبانه از خانه بیرون مى رفت، در حالى که حسن علیه السلام در سمت راست او و حسین علیه السلام در سمت چپ او و امیرالمؤمنین علیه السلام پیش رویش راه مى رفتند.

هنگامى که به قبر شریف رسول خدا صلی الله و علیه و آله نزدیک مى شد، حضرت على علیه السلام جلو مى رفت و نور چراغ را کم مى کرد. یک بار امام حسن علیه السلام از پدر بزرگوارش درباره این کار سؤ ال کرد، حضرت فرمود: مى ترسم کسى به خواهرت زینب نگاه کند.)

زینب کبرى عفت ‏خویش را حتى در سخت‏ ترین شرایط به نمایش گذاشت. او در دوران اسارت و در حرکت از کربلا تا شام سخت ‏بر عفت ‏خویش پاى مى ‏فشرد. مورخین نوشته‏اند: – وهى تستر وجهها بکفها، لان قناعها قد اخذ منها؛ او صورت خود را با دستش مى ‏پوشاند چون روسریش از او گرفته شده بود. –

شاعر عرب به همین قضیه اشاره کرده و مى ‏گوید:

ورثت زینب من امها

کل الذى جرى علیها وصار

زادت ابنه على امها

تهدى من دارها الى شر دار

تستر بالیمنى وجهها فان

اعوزها الستر تمد الیسار

– زینب تمامى آن چه را بر مادر گذشت به ارث برد، منتهى دختر سهم اضافه‏اى برداشت که از خانه‏اش به بد ترین خانه حرکت کرد (به اسارت رفت).

صورت را – در اسارت – با دست راست مى‏ پوشاند و اگر نیاز می شد،از دست چپ هم بهره مى ‏برد. – و آن بانوى بزرگوار بود که براى پاسدارى از مرزهاى حیا و عفاف بر سر یزید فریاد مى‏آورد که – ا من العدل یا ابن الطلقاء تحذیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایا؟ قد هتکت ‏ستورهن و ابدیت وجوههن؛ اى پسر آزاد شده‏هاى – جدمان پیامبراسلام – آیا این از عدالت است که زنان و کنیزکان خویش را پشت پرده نشانى، و دختران رسول خدا صلى الله علیه وآله را به صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانى؟ نقاب آنان را دریدى و صورت‏هاى آنان را آشکار ساختى.-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *